Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2012

WWW.FACEBOOK.COM





Αν ζούσε σήμερα ο Φλομπέρ, με την δυσκολία που τον διέκρινε στο τελικό κείμενο, θα παρέδιδε ένα βιβλίο περίπου κάθε επτά χρόνια. Μπορούμε να φανταστούμε – με τις ανάλογες χρονικές και τοπικές επιφυλάξεις – τον Λόρενς Ντάρελ να συμμετέχει σε εβδομαδιαία σεμινάρια δημιουργικής γραφής; Τον Φερνάντο Πεσσόα να δίνει το παρών σε κοινωνική εκδήλωση για την προστασία του περιβάλλοντος; Τον Χένρυ Τζέημς να διαπραγματεύεται σε κοκτέιλ πάρτι επιχειρηματικού παράγοντα την έκδοση του καινούργιου του βιβλίου; Τον Μορίς Μπλανσό να εμφανίζεται σε τηλεοπτικό πάνελ αποτιμώντας την οικονομική κρίση;
Οι απαντήσεις είναι προφανείς. Οι λέξεις είναι σοβαρότερη υπόθεση από την δημόσια εικόνα αυτού που τολμά να τις χαράξει στο χαρτί. Αυτές είναι η δημόσια εικόνα του. Από αυτές κρίνεται. Σε αυτές οφείλει ό, τι οφείλει.
Ο Μπόρχες έλεγε συχνά ότι η ύπαρξη των λέξεων ήταν το κεντρικό γεγονός της ζωής του. Υπάρχει σήμερα παρόμοια δήλωση;

(από κείμενό μου στην Ελευθεροτυπία της 29ης Ιανουαρίου 2011)

Η λογοτεχνία δεν είναι facebook για να κάνεις απλώς ένα like. Είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό: μια παγίδα, μια εσωτερική φυλακή, μια εξιλέωση.

( από συνέντευξη που παραχώρησα στον Λάμπρο Σκουζάκη, 6.12.2011)



Σκεφτόμουν εδώ και πολύ καιρό τι νόημα έχει ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης όπως το facebook στην καλλιτεχνική δημιουργία (πρωτογενώς) ή την προώθησή της. Παρά τις προσπάθειές μου δεν μπόρεσα να βρω ούτε ένα. Μετά σκέφτηκα ότι μπορεί να είναι κάτι αντίστοιχο με τα λογοτεχνικά σαλόνια και τα στέκια της γενιάς του 40, του 50, του 70. Ή τις αστραφτερές παρουσιάσεις βιβλίων της εποχής μας, που προσφέρονται για αντιπαροχή ιδεών. Μπερδεύτηκα. Μόλις έχω βγάλει το καινούργιο μου βιβλίο και σκέφτομαι έτσι; Μου απάντησε αμέσως ο Κάφκα: « Όποιος γράφει δεν είναι ποτέ αρκετά μόνος, γι αυτό και δεν είναι ποτέ αρκετή η ησυχία που τον περιβάλλει. Ακόμα και η νύχτα δεν είναι ποτέ αρκετά νύχτα».

Ακριβώς λοιπόν για να έχω την νύχτα αρκετά νύχτα, όντας αρκετά μόνος όταν γράφω, έδωσα σήμερα, χωρίς να έχω την παραμικρή διάθεση για περαιτέρω επιχειρηματολογία, την καθαρή εντολή στην διαχειρίστρια των σελίδων που υπάρχουν για τα βιβλία μου στο facebook, Μαρία Χρονιάρη, να τις αποσύρει σε χρονικό άξονα μίας εβδομάδας, ώστε να προλάβουν οι αναγνώστες αυτών των σελίδων να ενημερωθούν. Προσωρινά θα παραμείνει ενεργή η σελίδα ΣΤΑΥΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ FANS και βέβαια υπάρχει πάντα για ενημέρωση και επικοινωνία το blog μου sstavropoulos.blogspot.com, στο οποίο μπορούν να εγγραφούν και να μεταπηδήσουν οι ακόλουθοι των σελίδων του facebοok (Το ροκ που παίζουν τα μάτια σου, Ο έρωτας θα μας κάνει κομμάτια, Πιο νύχτα δεν γίνεται, Σταύρος Σταυρόπουλος group) που θα καταργηθούν.
 
Όσο λιγότερα, τόσο περισσότερα. Τόσο καλύτερα.
Tomorrow never knows.

Σταύρος Σταυρόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια: